Att dö för sin film.

Jag trodde knappt det existerade att skådespelare har dött under filminspelningar. Men visst är det så. Såklart det är! Jag har gjort lite efterforskningar, och hittat en del skådisar och regissörer som dött under filminspelning, eller innan, så manuset skrivits om på grund av det. Här är de jag hittat:

Aaliyah dog år 2001 i en plankrasch. Skulle ha spelat Locks fru i Matrix Reloaded, nu blev det en annan tjej istället.

Gloria Foster. Apropå Matrix Reloaded ... Gloria Foster spelade The Oracle i Matrix och Matrix Reloaded. Hon dog i diabetes mitt under filminspelningen, och en annan skådespelare, Mary Alice, tog över. Manuset skrevs om en gnutta, och Mary Alice skötte sig fint som The Oracle under hela Matrix Revolutions.

Kinji Fukasaku. Regisserade Battle Royale 2. Eller, en del av den. Han dog i cancer under inspelningen och hans son tog över arbetet. Taskigt att ha den filmen som sitt sista projekt i livet ...

Matthew McGrory, en stadig kille på nästan 230 centimeter, med sjukdomen Gigantism. Hade världens största fötter. Spelade i bland annat Big Fish, men dog "av naturliga orsaker", endast 32 år gammal, under inspelningen av The Devil Rejects.

Massimo Troisi, skådespelare i Postiljonen. Det mest tragiska mitt i det tragiska var att han hade skjutit upp en hjärtoperation för att kunna avsluta filmen. Han dog av en hjärtattack dagen efter sista inspelningsdagen.

Bela Lugosi, den gamle räven. Dog av en hjärtattack under inspelningen av Plan 9 from Outer Space, år 1956. Ersattes av en karl vid namn Tom Mason. När jag ändå talar om Plan 9 så kan jag upplysa er om att Edward Wood blivit utsedd till världens sämsta regissör genom tiderna. Gå och se!

Natalie Wood, mest känd från West Side Story, drunknade år 1981. Två år senare hade hennes sista film, Brainstorm, premiär.

John Candy dog, som så många andra, av en hjärtattack. Året var 1994 och platsen var Mexico. Filmen hette Wagons East.

Marilyn Monroes död resulterade i att inspelningen av filmen Something's Got to Give avbröts.

Brandon Lee. Spelade huvudrollen i The Crow. Vådasköts under inspelningen och avled, 28 år gammal.

Vic Morrow. Kanske känner ni inte till honom. Kanske känner ni till Jennifer Jason Leigh? Han var hennes pappa. Under inspelningen av Twilight Zone - The Movie dog han och två barnskådespelare mitt under en tagning. Anledningen var ett stunt som gick snett, och Vic samt ett av barnen halshöggs av propellerbladen på en helikopter. Det andra barnet krossades under helikoptern. Allt filmades.

Kommentarer
Postat av: Karin

Usch, den där sista vill jag inte ens tänka på. Stackarna...

James Dean dog i slutet av inspelningen av filmen Giant. Hans repliker fick läsas av en Nick Adams. Sexbomben Dean dog 1955 och filmen hade premiär -56 (i Sverige -57).

Visst är filmtrivia kul? ;)

2008-01-10 @ 19:10:33
URL: http://rockskadan.blogg.se
Postat av: Cineast

Svar: Jaha, det där om james Dean hade jag inte hört. Hur dog han?

Det är JÄTTEKUL!

2008-01-10 @ 20:22:07
URL: http://www.cineast.blogg.se/
Postat av: Karin

James dog ju i en bilkrasch. Han gillade racing och dog i en Porsche 550 Spyder precis i ett krön. Det var inte under själva inspelningen men det var under samma tid som den spelades in.

2008-01-11 @ 11:09:56
URL: http://rockskadan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0