Detaljerna gör filmen.

The Darjeeling Limited.

image18

Det dröjde lite drygt en vecka längre än jag sade, men jag såg den till slut. Wes Andersons senaste långfilm The Darjeeling Limited är precis lika bra som jag hade tänkt mig. Eller nåja, i alla fall nästan. Handlingen är nämligen inte riktigt hundra. Det tar mig kanske 40 minuter innan jag rycks med i berättelsen, innan dess går den lite på tomgång. Kanske är det för att jag har ett exemplar i ganska dålig kvalitet, kanske är det för att filmen helt enkelt är lite tråkig i början. Länge känns den som en vanlig, plain trea. Men så händer något. De tre bröderna på tågresa genom Indien rycker helt plötsligt tag i mig. De gör saker och säger saker som är alldeles speciella. Har man sett Hotel Chevalier så är det fantastiskt att se alla kopplingar filmerna emellan. Och berättelsen blir faktiskt intressant till slut.

Sedan har vi förstås det underbara soundtracket, de vackra miljöerna, det snygga fotot och den alldeles fantastiska scenografin. Ibland undrar jag om Wes Anderson helt enkelt är född med ett alldeles unikt öga för detaljer, färger och former. Allt är liksom perfekt. Och då gör det inte så jättemycket om storyn haltar lite i början. Dessutom översköljs jag, som har syskon, gång på gång av en så stor igenkänningsfaktor i karaktärernas beteende så det knappast går att ignorera. Det är trots allt inte händelseförloppet i sig som är det intressanta utan brödernas inställning och kärlek till varandra.

Wes Anderson har helt klart lyckats än en gång, även om filmen inte är lika vass som The Royal Tenenbaums. Men jag förlåter honom. Det finns detaljer i den här filmen som är fullständigt oemotståndliga. Som till exempel att han lite nonchalant har slängt in Bill Murray i en biroll/statistroll. Eller att Natalie Portman skymtar förbi i en kameratiltning genom tåget. Eller att väskorna som bröderna släpar runt på filmen igenom är så snygga så jag blir stum.
Det är som sagt detaljerna som gör det. Och vilka detaljer sedan!


image13

Bild från Filmmakermagazine.

Kommentarer
Postat av: Zachary

Svar: Och vad skulle det betyda?

2007-12-23 @ 23:56:15
URL: http://zacharyphoelur.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0