Maffia à la London.

Eastern Promises.

image104

Jag ska göra en lång historia kort och inte vara långrandig den här gången. Det är för sent för det. (Ja, jag är tant!)

Jag älskar att bli positivt överraskad! A History of Violence lämnade en unken bismak efter sig och jag har inte glömt det än, trots att det var ett tag sedan jag såg den. Så jag förväntade mig inte mycket av David Cronenbergs senaste film, Eastern Promises.
Det är trevligt att få sina fördomar krossade.

Eastern promises är en intressant historia med välskrivet manus, bra skådisar och snyggt foto. Vincent Cassel är förstås skitbra. Han blir bättre och bättre för varje film han gör och jag har stora förhoppningar på hans framtid, kan jag säga.
Den skulle ha kunnat vara en av år 2007s bästa filmer om det inte vore för en sak som jag irriterar mig på. David Cronenbergs fascination för "realistiska effekter" känns bara omotiverad. Men vad vet jag, detta kanske är en film för män(?). Viggo Mortensen är hur som helst väl värd sin Oscarsnominering. Det ska bli kul att se hur långt det här leder.


image105

Bild från Movietalk.

Kommentarer
Postat av: Adam

men lilla fröken A. History of violence är ju svinigt bra!

2008-02-06 @ 16:53:18
URL: http://ajohan.blogg.se
Postat av: Johan N.

Jag är lite besviken på "Eastern Promises" (i synnerhet "twisten"). "A History of Violence" var isf bättre, mer originell och mindre sensationalistisk.. "Eastern" var ju liksom för fattig, för konventionell med en fernissa av lite grejer vi inte sett förut.. lite autentiska tatueringar är inte nog att släta över den ortodoxa (no pun intended) gangsterstoryn.

Enda som stod ut i den där dussinfilmen var Vincent Cassel.

2008-02-06 @ 17:37:04
URL: http://www.tvbloggen.com
Postat av: Cineast

Men Johan, vad säger du? Kunde du förutse twisten? Jag är imponerad!

2008-02-07 @ 10:41:48
URL: http://www.cineast.blogg.se/
Postat av: Johan N.

Jag säger inte att jag kunde förutse twisten, men när den kom sa jag bara rakt ut ***SPOILERVARNING*** "meh vafan, så jävla typiskt.. kunde han inte fått vara en riktig människa med samvetskval och ingen jävla super cop?"

Inbillar mig att det är den primära skillnaden mellan en europeisk och amerikansk filmskapare. I en europeisk film händer det att "huvudpersonen" får vara nåt annat än en undercover-snut (som borgar för ett "happy ending")..

2008-02-07 @ 21:11:57
URL: http://www.tvbloggen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0