De bästa skräckfilmerna jag sett.

image59

Fick för mig att kolla upp vilka skräckfilmer som jag satt högst betyg på. Spännande, med tanke på att jag är en jäkla chicken numera som nästan aldrig ser sånt. (Till skillnad mot för i min ungdom då jag var så känslokall så ingenting bet på mig.)
Sedan jag såg Mulholland Drive och gubben bakom containern skrämde mig fem varv runt Saturnus och tillbaka, så har jag inte sett så många skräckfilmer. (Okej, det finns två invändningar här. 1. Mulholland Drive är väl inte direkt en "sån" skräckfilm, samt 2. jag såg Inland Empire jättenyligen, men den var inte läskig alls.)
En del är väl inte skräckisar på det sättet som man tänker från början. Men är de registrerade på internet under den genren (bland andra) så får de vara med. Hur som haver så sammanställer jag nu en liten lista över det bästa.

1. Irréversible (2002).
Den enda femman i min lista. Fransk. Bäst.
2. Mulholland Drive (2001).
Suggestiv och ... ja, typiskt Lynchig helt enkelt. Har lovat mig själv att aldrig mer se den, men det kommer jag säkert inte kunna hålla.
3. Pans Labyrint (2006).
Visuellt väldigt vacker, drömlik och mardrömslik. Mexikansk/spansk. Superbra.
4. The Others (2001).
Lågmäld, långsam i typ Sjätte Sinnet-style.
5. När lammen tystnar (1991).
Ingen kommentar behövs?
6. Röd Drake (2002).
Uppföljare till, som utspelas före, När lammen tystnar. Förvånansvärt bra.
7. Psycho (1960).
Klassiker.
8. Alien (1979).
Klassiker den med. Väldigt stilbildande science fiction-rulle med en massa monster.
9. Cube (1997).
Fascinerade mig otroligt när den kom. Några personer kryper runt i en jättekub och försöker komma ut.
10. Night of the Living Dead (1968).
Enda zombiefilmen på listan. Underhållande!
Bubblare: Saw (2003).
Kortfilmen alltså. Som kom före första långfilmen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0