Filmkrönikan läggs ner.

SVT:s äldsta program, Filmkrönikan, läggs ner. De senaste säsongerna har tittarsiffrorna, som redan innan var låga, sjunkit rejält, så efter vårens säsong upphör programmet. (Och där slog jag rekord i antal kommatecken i en mening.)
Men nej, det är förmodligen inte för alltid. Filmkrönikan har redan lagts ner en gång, och det var 1992, efter att Nils-Petter Sundgren slutat som programledare. 1994 kom det dock tillbaka igen.

Det första programmet sändes 1956 och hade Arne Weise som programledare. Sedan dess har ett stort antal programledare passerat, och programmet har förstås också förändrats en del. När Orvar Säfström slutade och Helena von Zweigbergk blev programledare slutade jag se det. Och enligt vad jag har hört och läst har programmet inte fungerat alls sedan dess.

Förmodligen kommer programmet tillbaka i framtiden. Förmodligen i ett bättre utförande. Klart är att de verkligen måste fundera på hur de ska göra för att hålla programmet levande. Att satsa på en yngre publik fungerade uppenbarligen inte ...
Lite synd är det. Men det kanske var lika bra. Det jag har sett de senaste två åren har i alla fall inte varit särskilt lyckat. Gladast vore jag om de gjorde sig av med von Zwiegbergk helt. Inte för att vara elak, men ... snälla. 

Kommentarer
Postat av: Calle

Nu kommer den klassiska frågan - vilken är din favoritfilm?

Eller om frågan är för bred; om jag ska köpa två filmer nu i januari, vilka två anser du att jag borde köpa?

2008-01-26 @ 02:43:37
URL: http://www.calleb.blogg.se
Postat av: Penny

Jaaaaa, äntligen! Jag står inte ut med den där finsk-svenskan & mannen med den dryga luggen. Yuck.

2008-01-26 @ 16:08:49
URL: http://plussizepenny.blogg.se
Postat av: Cineast

Penny: Haha, mannen med den dryga luggen ... Det är Helena jag har svårast för.

2008-01-27 @ 12:23:18
URL: http://www.cineast.blogg.se/
Postat av: Jelena

Tror att det var många som slutade titta när Orvar försvann. Jag gjorde det, och många av mina kompisar med...

2008-01-30 @ 17:27:42
URL: http://styleiseternal.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0