Jag ska bara smälta intrycken lite.

Juno.

image61

Åååh. Det finns ingenting som gör mig så glad som indiefilm. Nåja, nästan i alla fall.
Juno är regisserad av mannen som gjorde Thank You For Smoking, en satir som inte direkt imponerade på mig men som ändå var lite speciell. Jason Reitman har däremot lyckats perfekt med Juno, för det finns inte mycket i den här filmen som jag inte gillar (finns det något?).
Juno står på en stadig grund redan från början. Manuset är jättebra och skådespelarna är minst lika bra de. J.K. Simmons, till exempel, fan vad bra han är. Han som är så yxig och styltig i Spider-Man-filmerna. Den enda skådisen i filmen som jag inte riktigt köper helt och hållet är Jennifer Garner som jag alltid har haft lite svårt för. Men även hon klarar det bra.
Allt är bra, allt är roligt och allt är perfekt. Filmen är snyggt, men enkelt filmad och soundtracket väl valt. Dessutom är Ellen Page en alldeles särdeles underbar skådespelerska. Jag fick upp ögonen för henne i och med Hard Candy, och i Juno är hon ännu bättre. Bara 20 år gammal har hon en fantastisk inlevelse och ett underbart minspel. Ja, ni hör ju hur jag låter. Inget annat än absoluta superlativ här. Men jag är nog lite kär i henne. Hon kommer gå långt.

Egentligen skulle jag ha sovit på saken och skrivit en mer nyanserad recension i morgon. Men skitsamma. Juno har biopremiär på fredag. Fastän jag nyss sett den, så funderar jag på om jag ska gå och se den på bio också. Är det någon film ni ska se på bio i vinter, så är det Juno. Ja, jösses.


image62

Bild från NY Daily News.

Kommentarer
Postat av: Adam

jag sa ju att juno var skitbra :p
och thank you for smoking är skitbra

2008-01-20 @ 22:39:21
URL: http://ajohan.blogg.se
Postat av: Sica

Hej! nu har sista omgången av Veckans blogg för denna månad startat hos mig och du är en av de nominerade! Tävlingen avgörs av läsarna som får rösta en gång per dag på sin favorit ända fram till torsdagkväll. På fredag presenteras vinnaren som då får en nomineringsplats i Månadens blogg! Lycka till!

2008-01-21 @ 10:51:20
URL: http://sicastyle.blogg.se
Postat av: Karin

Oscarsnominiering för bästa film också. Inte illa! :D

2008-01-23 @ 10:19:29
URL: http://rockskadan.blogg.se
Postat av: Mi a.k.a Dolly

Jag älskar den här typen av filmer. Såna filmer som mkt mainstreamfolk skulle kunna se som deprimerande, medans jag ser det som insiktsfullt och faktiskt sanslöst roande.

2008-02-18 @ 15:07:40
URL: http://porcelainheart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0