Mitt olösta mysterium.

Det finns ett sant mysterium i filmvärlden. Det är inte om Marilyn Monroe blev mördad eller ej. Inte heller varför Edward Wood valde att bli regissör.
Nej, den sanna gåtan berör Stephen King. Hur i hela världen kan alla filmer baserade på hans berättelser bli så dåliga? Jag förstår inte. Han är The King inom skräcklitteratur, i alla fall på vissa ställen här i världen, eller i alla fall för några decennium sedan. Och förutom ett par fullträffar och några godkända filmer så är alla filmatiseringar katastrof! Över 100 gånger har hans berättelser filmatiserats. Om filmskaparna väljer att satsa så många gånger, varför kan de inte ge filmerna lite mer budget?

Jag har haft äran att se fjorton filmatiseringar. Här är de dåliga:
Carrie (1976).
Betyg: 2/5, d v s dålig film (en tvåa är för mig aldrig godkänd). Filmen handlar om en mobbad tjej som kan flytta på saker genom att tänka på dem. Regissör är Brian De Palma som gjort några riktigt bra filmer genom åren. Carrie är tyvärr inte en av de filmerna.
Carrie 2 (1999).
Betyg: 1/5, d v s usel. När en uppföljare kommer över 20 år efter första filmen kanske man bör oroa sig. Detta är skit. Filmen har tillochmed två regissörer, och de är inte ens värda att nämnas. Usch och fy!
Cujo (1983).
Betyg: 2/5. Jag minns inte ens någonting av den här filmen.
Drömfångare (2003).
Betyg: 2/5. Den här filmen började förjävla bra, men sedan sjönk den ... och sjönk ... och sjönk ... och kom aldrig mer igen. Slöseri med Morgan Freemans resurser, säger jag bara.
Jurtjyrkogården (1989).
Betyg: 1/5. Det där med hälsenan är ju bara vidrigt. Och resten är b. Eller nej, c.
Langoljärerna (1995).
Betyg 1/5. Haha, jag blir nästan lite kärleksfull när jag tänker på den här filmen/tv-serien. Den är så usel så jag inte kan göra annat än le. Förmodligen en av de sämsta filmer som någonsin gjorts. Men se den för guds skull! Underhållning!
Thinner (1996).
Betyg: 1/5. Haha! Fantastiskt dålig. Handlar om en fet man som får en förbannelse kastad på sig av en zigenare och sedan blir smalare och smalare. Jag skäms när jag tänker på den.

.. de som hamnar någonstans mittemellan och blir precis godkända:
1408 (2007).
Betyg: 3/5. Inte ens en svensk kunde rädda denna produktion som trots affischnamn var otroligt klumpigt utförd. Jag förstår inte riktigt vart det gick fel, men det osar b-Hollywood så det stinker om det. Håfström, du kommer aldrig bli någon demonregissör.
Lida (1990).
Betyg: 3/5. Precis över målsnöret. Jag har läst boken på engelska och den är mycket bättre än filmen.
Rose Red (2002).
Betyg: 3/5. Jag kan inte förstå att den här filmen är gjord 2002. Och jag kan inte minnas varför jag satte en hel trea på den! Den måste ha klarat sig med nöd och näppe. Fyra timmar lång historia om ett hus som bygger om sig självt och dödar sina besökare. Ja ... ni hör ju.
Secret Window (2004).
Betyg: 3/5. Endast Johnny Depp räddade denna produktion. Utan honom hade den förmodligen spårat ur tidigare. Men visst, den här filmen kan jag nog faktiskt kalla bra. Även om den tappar mot slutet. Precis som allt annat signerat Stephen King ...
The Shining (1980).
Betyg: 3/5. Jag tycker Kubrick är gravt överskattad. The Shining är okej.
The Shining (1997).
Betyg: 3/5. En annan regissör, Mick Garris, har gjort denna nyinspelning. Originalet är bättre men båda The Shining-filmerna hamnade ändå på en trea.

... och dessa är de bra filmerna:
Den gröna milen (1999).
Betyg: 4/5. Affischnamn och budget! Nu snackar vi! En amerikansk snyftare full med klyschor, men what the heck, den är bra och mer än så, den är faktiskt väldigt bra. Jag tycker mycket om musen.
Nyckeln till frihet (1994).
Betyg: 4/5. Ännu mer av affischnamn och budget! Den här filmen har utsetts till världens näst bästa film på imdb. Den är riktigt bra, men förstås väldigt amerikansk den med. Jag äger den tillochmed, och har sett den flera gånger. Jag har ingenting negativt att säga om den här filmen, men många filmentusiaster har ett och annat att hacka på. Men bristerna är få. En härlig historia. Se den!

Stand By Me är en till film som sägs vara riktigt bra och som Stephen King från början har skrivit. Jag har inte sett den, dock. Och som ni ser har jag missat en hel del självklarheter, som Det och Children of the Corn. Jag kan väl inte påstå att jag sörjer.
Efter att ha skrivit det här inlägget kan jag däremot konstatera att det är filmerna som är draman som klarar sig över mållinjen, som får en bra budget och som blir bra i slutändan. Alla skräckfilmer är ... sådär eller dåliga eller rentav usla. Det ska i alla fall jag komma ihåg tills nästa gång det är dags att se en Stephen King-film ... om jag någonsin ser några fler. Det är lätt att tappa hoppet om man ser till statistiken.

Kommentarer
Postat av: Elin [ n e v n a r i e n ]

oh my, that's lovely :D
Kanske skulle testa på nåt liknande :) Själv är jag fast i "teckna tecknat" så att säga.. haha... Dvs inte så värst noggrant... kan ha att göra med att jag ritar me penseln enbart med musen också..
Men ritplatta vill jag ha! Dock så har jag provat en... men jag kommer inte riktigt överens med den eftersom jag inte kan rita nedåt och titta uppåt ^^ haha... fast det är väl en vanesak ^^

2008-01-04 @ 19:28:48
URL: http://nevnarien.blogg.se
Postat av: Adam

jurtjyrkogården är skitbra...kult så det smäller om det...jurtjyrkogården 2 är ännu bättre...hade velat se ..hmm...vaurlvens år tror jag boken hette...den som film i alla fall =)

2008-01-05 @ 19:36:41
URL: http://ajohan.blogg.se
Postat av: Nina

Tycker nog Stand by Me borde hamna tillsammans med Den Gröna Milen och Nyckeln till Frihet. Och jag tycker du borde se den!! Unga River Phoenix och Jerry O'Connell - ja, den är värd att se!!

2008-01-05 @ 22:30:54
URL: http://ninaedwards.blogg.se
Postat av: Mattias S

Stand By Me och Carrie hör absolut hemma i skaran med dom bättre filmerna...

2008-01-08 @ 00:30:11
URL: http://www.tvbloggen.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0