Okej, nu lovar jag att inte glömma henne.

image64
Intetsägande? Alldaglig? Eller är det jag som är dum?

Fyller år idag gör Diane Lane. Och vem är Diane Lane? Ja, det kan man fråga sig. 43-årig skådespelerska från New York. Den vackraste kvinnan som går i ett par skor, påstår vissa. Meriterad som attan och med bara ett tv-programsavsnitt i bagaget, resten är filmer. 50 filmer.
Så varför har jag aldrig hört talas om henne förut? Namnet får inga klockor att ringa. Inte hennes utseende heller. Ändå har jag sett fyra av hennes filmer! Konstigt va. Är det bara jag som har missat henne eller har Sverige helt enkelt inte brytt sig om att uppmärksamma henne på något vis? Är hon intetsägande eller tråkig på film?

Jag har sett Hard Ball där hon spelar den kvinnliga huvudrollen. Jag ägde faktiskt den filmen på vhs på den tiden då jag var lite kär i Keanu "Stenansiktet" Reeves, haha. Kanske är det därför jag inte känner igen henne trots att jag sett den filmen några gånger. Jag kanske tittade på honom helt enkelt.
Unfaithful var det länge sedan jag såg, så där känns det ganska naturligt att jag inte minns henne. Eller vänta nu. Det är ju hon som spelar huvudrollen! Haha, det här är sjukt. Jag trodde det var typ ... Melanie Griffith. Fy skäms på mig.
I The Glass House spelar hon Erin Glass, fruga till Stellan Skarsgårds karaktär. Inga minnen av henne där heller.
I Den perfekta stormen har hon också den kvinnliga huvurollen. Fast å andra sidan så är George Clooney med också. Jag kanske tittade på honom istället.

Noterar också att de fyra filmerna jag sett med henne gjordes efter varandra utan någon annan film emellan. Lustigt.
Det här är märkligt i alla fall. Hon måste vara väldigt alldaglig. Kanske helylle? Jag vet inte. Jag skäms lite över att jag inte minns henne i någon annan film än Hard Ball (vagt). Jösses. Kanske är det därför hon inte vunnit några Oscars ...

Andra intressanta födelsedagsbarn:
John Hurt fyller 68.
Jim Jarmusch fyller 55. Se hans filmer!

Bild från Movieweb.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fyfan va jobbigt att bloggen är blå. Jag känner mig spyfärdig

2008-01-22 @ 18:58:15
Postat av: Cineast

Anonym: Vad jobbigt för dig att vara så sned!

2008-01-22 @ 23:15:54
URL: http://www.cineast.blogg.se/
Postat av: Alvas pappas blogg - http://alvaplutten.blogspot.com/

röstade såklart! lycka till!

2008-01-22 @ 23:36:26
URL: http://alvaplutten.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0