Omotiverat geggande och Bruce Willis.

Planet Terror.

image40

Ha! Jag slingrade mig ur American Pie-situationen igår och såg en film själv istället. Fast egentligen hade det väl kvittat om jag sett American Pie 5 eller inte. Jag såg nämligen andra delen i Grindhouse-duon; Planet Terror. Och jag blev inte särskilt förtjust i det jag såg.

Jag hatar splatter. Splatter är liksom det enklaste, och fulaste, som filmvärlden kan spotta ur sig. Och jag trodde verkligen inte att Robert Rodriguez skulle vara splattertypen, jag trodde faktiskt att det skulle vara mer Tarantinos grej isåfall? Men nej. Planet Terror är splatter så det stänker om det. Och jag tycker inte att en bra filmupplevelse är en sådan som ringas in av att Nicky Katt går omkring i en sjukhuskorridor och spräcker bölder i ansiktet på folk så det sprutar blod. Faktiskt.
Annars då? Tja, filmen är väl usel ungefär första halvan. Och specialeffekterna är ungefär lika snygga som i Undercover Brother ... Men det kanske är tanken?
Sedan blir det lite mindre omotiverade bölder-och-blod-scener och de scenerna är ibland riktigt underhållande. Så vad ska man göra med en sån film? En film som ibland är schysst som bara den och ibland rent förskräcklig?
Tyvärr tror jag att det dåliga överväger. När filmen är slut tänker jag nämligen att filmen var just dålig. Och dålig, det är en tvåa i betyg, det.

Några bra saker i denna dåliga film:
  1. Rose McGowan är vacker som en dag.
  2. Bruce Willis är med! YAY!
  3. Naveen Andrews! Men han har lagt på sig lite ... Och har konstig frilla. Inte lika snygg som i Lost.
  4. Genomgående bra skådisar.
  5. Tycker det är kul när det är explosioner överallt som inte beror på någonting speciellt egentligen. Bilar bara flyger i luften helt plötsligt. Ganska roligt.
  6. Gillar också kopplingarna mellan Death Proof och Planet Terror. Till exempel att Nicky Katt, Rose McGowan och Marley Shelton är med i båda, eller att de pratar om Jungle Julia på radion i Planet Terror, samt att båda utspelas på ungefär samma ställe i Texas. Annars är väl inte likheterna mellan Planet Terror och Death Proof särskilt många ...

image39

Bild från Filmkeltes.

Kommentarer
Postat av: Mattias S

Har du inte sett From Dusk Till Dawn? :)

2008-01-14 @ 12:17:57
URL: http://drrling.blogspot.com/
Postat av: Sica

nej jag har inte ens sett the wedding :P Men ska ta och göra det, så småningom. :0)

2008-01-14 @ 12:25:51
URL: http://sicastyle.blogg.se
Postat av: Cineast

Svar: Haha! Just ja, det är ju för sjutton Rodriquez som regisserat den. Ja, då är jag helt plötsligt inte längre lika förvånad. Var säkert tio år sedan jag såg From Dusk Till Dawn.

2008-01-14 @ 14:08:15
URL: http://www.cineast.blogg.se/
Postat av: Adam

sa ju att du inte skulle gilla den ;)
men rose är fruktansvärt vacker i filmen...

2008-01-14 @ 17:13:20
URL: http://ajohan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0