Oscarsgalan närmar sig med stormsteg.

Nomineringarna till Oscarsgalan är släppta och diskussionerna är igång. Vilka borde vinna? Vilka kommer vinna? Blir det någon gala eller bara en presskonferens?
Det ryktas om att manusstrejken börjar lösa sig, eller att någon slags överrenskommelse har gjorts, men än har jag inte hittat mer bevis för det än några påståenden på olika sidor. Vi fåt hoppas att det blir en gala i alla fall. Jag brukar vanligtvis tycka att Oscarsgalan är ett överskattat jippo där priser delas ut till vem fan som helst bara de grinar lite på vita duken. Men det är klart att jag ser fram emot den ändå!

Här är några av de nominerade.

Bästa film:
Försoning
Juno
Michael Clayton
No Country for Old Men
There Will Be Blood
Kommentar: Av dessa filmer har jag faktiskt bara sett Juno, vilken är helt fantastiskt bra. Jag hoppas verkligen att den vinner, men jag tror inte det. Förmodligen vinner Försoning eller Michael Clayton.

Bästa manliga huvudroll:
George Clooney, i Michael Clayton
Daniel Day-Lewis, i There Will Be Blood
Johnny Depp, i Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street
Tommy Lee Jones, i In the Valley of Elah
Viggo Mortensen, i Eastern Promsises
Kommentar: Tommy Lee Jones har vunnit en Oscar redan, för 14 år sedan. Kanske är det dags för en andra? Cronenbergs nya film Eastern Promises verkar riktigt bra, och det vore såklart jäkligt kul om Viggo Mortensen vann. Johnny Depp vann dock för bästa manliga huvudroll på Golden Globe-galan, så jag tror att det står mellan honom och George Clooney ...

Bästa kvinnliga huvudroll:
Cate Blanchett, i Elizabeth: The Golden Age
Julie Christie, i Away From Her
Marion Cotillard, i La vie en rose
Laura Linney, i Familjen Savage
Ellen Page, i Juno
Kommentar: Jaa, vad ska man säga? Är inte Cate Blanchett nominerad varje år? Haha, det känns sannerligen som det. Hon har vunnit en Oscar redan, för bara tre år sedan. Tror inte att hennes roll i Elizabeth är riktigt vinnarmaterial heller om jag ska vara ärlig. Jag hoppas att Ellen Page vinner. Som reserv har jag Laura Linney. Marion Cotillard är sannerligen på gång, men hon kan gott vänta några år.

Bästa manliga biroll:
Casey Affleck, i Mordet på Jesse James av ynkryggen Robert Ford
Javier Bardem, i No Country for Old Men
Philip Seymour Hoffman, i Charlie Wilson's War
Hal Holbrook, i Into the Wild
Tom Wilkinson, i Michael Clayton
Kommentar: Ben Afflecks lillebror har gjort många bra roller, så det vore roligt om han vann. Jag tror inte riktigt på honom dock, utan gissar på att priset får till antingen Javier Bardem eller Tom Wilkinson. Av de två hoppas jag på Wilkinson.

Bästa kvinnliga biroll:
Cate Blanchett, i I'm Not There
Ruby Dee, i American Gangster
Saoirse Ronan, i Försoning
Amy Ryan, i Gone Baby Gone
Tilda Swinton, i Michael Clayton
Kommentar: Haha, kul för Cate Blanchett att vara nominerad till två Oscars för roller i olika filmer. Kanske får hon priset för sin roll i Bob Dylan-filmen I'm Not There istället för i Elizabeth: The Golden Age. Det vore kul om en svart kvinna, alltså Ruby Dee fick priset. Annars tror jag faktiskt på Tilda Swinton.

Bästa regi:
Paul Thomas Anderson, There Will Be Blood
Ethan & Joel Coen, No Country for Old Men
Tony Gilroy, Michael Clayton
Jason Reitman, Juno
Julian Schnabel, Fjärilen i glaskupan
Kommentar: Jag är ett stort fan av bröderna Coen och vore överlycklig om de vann. Vinner inte Juno pris för bästa film så tror jag att den har en desto större chans i kategorin bästa regi. Men egentligen känns det omöjligt att avgöra. Jag har inte sett alla filmer som är nominerade i kategorin och då är ett sånt här pris väldigt svårt att gissa om.


Jag tänker inte gissa vinnaren i alla kategorier. Dessa är de största och de får räcka på min lista.
Nu vill jag veta.
Vilka tror ni vinner?

Kommentarer
Postat av: Adam

först och främst...vem fasen är carrie bradshaw? vet inte om jag ska säga tack eller bli arg på dig :p men chansar på tack...
angående juno, ellen page och oscars så vore det ju fantastiskt kul ifall page fick en staty....hon är ju helt fantastiskt bra..och misha barton är äcklig....nuf said

2008-01-24 @ 17:23:03
URL: http://ajohan.blogg.se
Postat av: Adam

jag känner mig förnärmad!!! men då är frågan ifall hennes kolumn är bra och du gav mig en komplimang...?

eller var du bara elak och spydde galla över mig?

2008-01-24 @ 20:48:29
URL: http://ajohan.blogg.se
Postat av: Adam

hmmm....okeeej ....men hur kan du önska oscars till personer i filmer du inte har sett? ;) är ju den individuella prestationen som räknas, inte vad du gjort totalt under åren

2008-01-24 @ 22:16:35
URL: http://ajohan.blogg.se
Postat av: Adam

elegant tjuvlyssning föresten ;)

2008-01-24 @ 22:36:01
URL: http://ajohan.blogg.se
Postat av: Karin

Har sett Juno och Michael Clayton av de filmer som är nominerade i klassen bästa film och av dem så tyckte jag faktiskt att Juno var bäst.

Annars så tycker jag att det är ganska tomt startfält. Det finns liksom inga givna tror jag. Jag tror att Johnny Depp kanske tar hem en oscar. George Clooney var väldigt bra i Michael Clayton men Johnnys karaktär är mer faschinerande och så sjunger han också. Och sånt är ju alltid kul.

2008-01-25 @ 16:25:02
URL: http://rockskadan.blogg.se
Postat av: Cineast

Karin: Ja, jag har inte sett Michael Clayton än. Men jag älskade Juno.

2008-01-25 @ 23:27:29
URL: http://www.cineast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0