Tarantino - en skitgubbe jag aldrig kommer att älska.

Death Proof.

image29

Idag såg jag första delen i Grindhouse-duon, Death Proof. Jag läste en schysst recension av filmen och jag kunde inte ha sagt det bättre själv; "Quentin Tarantino är kejsare i sitt eget universum, byggt på vetskapen om sin egen coolhet." Som vi alla vet är han avgudad av många människor. Hur högt medelbetyg har inte Pulp Fiction liksom?

Jag hatar karln. Och Death Proof gör inte mycket för att förbättra mitt förhållande till århundradets största arsel till regissör. Ja, jag vet förstås inte hur han är privat, det är hans filmer jag syftar på.
Grindhouse är en hyllning till 70-talets koncept, då två filmer visades tillsammans. Och Grindhouse-filmerna visades tillsammans, med fejkade trailers emellan - ja, i USA då. I resten av världen så släpptes filmerna var för sig utan några trailers, och nä, Death Proof kan inte stå på egna fötter. Det osar så mycket Tarantino om den här filmen så jag blir alldeles trött när jag tänker på det. Det är kvinnorumpor i tajta shorts, coola vrålåk, machomän, white trash-brudar, sex, våld och droger. Och jag har aldrig imponerats av det. Jag har aldrig förstått storheten i att skriva och regissera filmer om luder som knarkar och visar för mycket hud och blir mördade eller mördar. Jag brukar vanligtvis ha överseende med sådan kvinnosyn i filmer, men när man bygger en hel karriär på det - nono.

Filmen är inte rolig, den är inte äcklig, den är inte ... nånting. Den består bara av benkrasande och blodstänkande och stjärtvickande och one-liner-droppande. En sak kan jag erkänna - ibland är filmen snygg. Det kan jag ge den. Det vore ju dumt att inte nämna det, med tanke på vilken bild jag har valt att använda till recensionen. Så okej. Ett plus där. Men nackdelarna är i tusenfald!
Tarantino själv dyker upp i en liten roll och jag äcklas av hans försök till att göra någon slags Hitchcock genom att ge sig själv en roll. Jag menar, kom igen! Hitchcock gjorde det på 40-talet!
Bitvis tråkar filmen ut mig rätt rejält, endast i tio minuter mot slutet lyckas den rycka tag i mig lite. Men sedan blir den dålig igen. Och ja, det var väl det. Ännu en bock i mitt Tarantino-register. Jag hoppas att Rodriguez film Planet Terror är lite bättre. Hoppas Tarantino inte smittat honom. Jag har nämligen sett fem filmer av QT: De hänsynslösa, Pulp Fiction, Kill Bill 1 & 2, samt denna. Alla fick betyget två. En gäspande, dålig tvåa. Jackie Brown stängde jag av för att jag blev så uttråkad.

Jag läste någonstans att den första kontakten Tarantino hade med filmvärlden var att han fick plocka upp hundbajs och skräp från marken i en gränd där Dolph Lundgren skulle spela in film. Han skulle ha stannat där. Eller det kanske är just där han har stannat. Bland hundbajs och skräp.
Jag blir nästan arg när jag tänker på all skit han producerat.


image30

Bild från Cineastentreff.


Kommentarer
Postat av: Missjeni

Ah, förstod nästan det (att du var härifrån alltså) :) Jodå, jag trivs som fisken i vattnet :) Det är en riktigt fin och mysig stad :)

2008-01-06 @ 23:56:52
URL: http://jeni.blogg.se
Postat av: Adam

Herregud, Tarantino är ju en mästare. Hans filmer är lite, lite bättre än sex.
Tror inte du kommer gila Rodriguez Planet Terror.
Jag gillade den, men den är verkligen sjukt överdriven. Går det att få ut lite mer så får man det.

Gick på elprogrammet inrikting elteknik. Jobbade ett tag som en elektriker, sen blev jag tekniker på ett industriellt företag här i Kalmar. Sen ringde ingenjörsbyrån och ville att jag skulle börja där. Lerning by doing. =)

2008-01-07 @ 07:31:07
URL: http://ajohan.blogg.se
Postat av: Cineast

Svar: Haha, du är kille. Det är den enda förklaringen jag har till att du älskar honom och jag hatar honom :)

2008-01-07 @ 19:39:22
URL: http://www.cineast.blogg.se/
Postat av: Mattias S

Jag älskar hur Tarantino använder sig av starka kvinnor som står på egna ben och ger igen istället för att vända det inåt när dom blir illa behandlade, vad har du emot den kvinnosynen?

2008-01-08 @ 00:28:05
URL: http://www.tvbloggen.com/
Postat av: Adam

en lysande regissör. långa dialoger är alltid trevligt....ofta i samband med väldigt få scener. dessutom..innan reservoir dogs..hur ofta såg du filmer som hoppade fram och tillbaka i tid och handling?

2008-01-08 @ 19:30:06
URL: http://ajohan.blogg.se
Postat av: Cineast

Svar till Mattias: Jag tycker inte att man behöver göra tjejerna till sexobjekt och pundare bara för att de ska vara starka. För mig är inte det särskilt starkt. Jag tycker det är trevligare med kvinnor som användar hjärnan istället för knytnävarna.

2008-01-08 @ 23:02:28
URL: http://www.cineast.blogg.se/
Postat av: Mattias S

Jag tycker också man kan använda hjärnan istället för knytnävarna men jag gillar verkligen när man även låter tjejer använda knytnävarna.
Eller ska det bara vara killarnas grej?
Jag gillar verkligen hur han skildrar kvinnor som faktiskt hämnas, har skrivit en del om hur dom flesta kvinnor inte gör det, bland annat på darlingbloggen jag länkar till här.
Där har jag även skrivit om hur tråkigt jag tycker det är att kvinnor hela tiden alltid måste vara "sexiga" också.
Det är aldrig en kvinna får vara stark och hämnande utan att vara sexig, det är liksom ett krav för att kvinnor ska få ta plats.
Men jag tycker ändå den starka kvinnosyn som Tarantino visar upp, om än överdrivet sexuellt laddad och objektifierande, visar upp en bättre kvinnosyn än det mesta andra man ser där kvinnor är handlingsförlamade våp.
Sen om du inte gillar filmen kan jag förstå det, även om jag älskar den.
Men att klaga på kvinnosynen så enkelt som du gör tycker jag är snävt och det tänket gör enligt mig mer skada än nytta.

2008-01-09 @ 03:07:33
URL: http://drrling.blogspot.com/
Postat av: Cineast

Svar: Okej. Som du redan vet så håller jag inte med. And that's that.

2008-01-10 @ 15:04:17
URL: http://www.cineast.blogg.se/
Postat av: Mattias S

Ok, tråkigt att du väljer att avsluta diskussionen så, jag tycker själv det är väldigt intressant och att det finns många olika sätt att se på saken.

2008-01-10 @ 20:37:35
URL: http://drrling.blogspot.com/
Postat av: Cineast

Svar: Varför det? Det spelar ju ingen större roll för varken dig eller mig. Och eftersom ditt inlägg var så långt så misstänker jag att du kan diskutera länge. Jag ändrar mig inte trots hundra inläggs diskussion, och dessutom har jag inte tid. That's that :)

2008-01-10 @ 20:48:13
URL: http://www.cineast.blogg.se/
Postat av: Mattias S

För att det skulle kunna bli en givande diskussion för oss båda.
Nej, just den här frågan har jag aldrig tidigare diskuterat, men feminism och genusfrågor och så har jag ju diskuterat en del och jag tyckte det här var ett väldigt intressant exempel.
Varför är du så bensäker på att du inte ändrar dig? Jag vill förstå din åsikt, vad som ligger till grund osv.
Tråkigt att du inte har tid. :)

2008-01-10 @ 21:14:19
URL: http://drrling.blogspot.com/
Postat av: Cineast

Svar: Tja, av den enkla anledningen att jag aldrig kommer ändra mig angående just Tarantino. Jag är alldeles för stolt för att ändra mig när det gäller honom. :)
Däremot skulle jag säkert kunna hålla med dig om det om man utesluter just Tarantino och ser på film (och kvinnosyn) överhuvudtaget. Jag tycker till exempel, som du nämnde, att killarna ska använda hjärnan lite oftare ;) Kanske därför jag älskar MacGyver, hahaha.

2008-01-10 @ 21:22:58
URL: http://www.cineast.blogg.se/
Postat av: Mattias S

Just Tarantino är inte så intressant utan mer dom starka hämnande kvinnorna i hans filmer, t.ex här i Death Proof, jämför med andra filmer.
Lite mer hjärna öht på film hade ju faktiskt inte skadat. :)

2008-01-10 @ 22:19:52
URL: http://drrling.blogspot.com/
Postat av: Cineast

That's for sure ^^

2008-01-10 @ 23:58:44
URL: http://www.cineast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0