The Golden Globes - här är pristagarna:


Bästa film - drama:

Försoning.

Bästa kvinnliga huvudroll i en film - drama:
Julie Christie, Away From Her.

Bästa manliga huvudroll i en film - drama:
Daniel Day-Lewis, There Will Be Blood.

Bästa film - komedi eller musikal:
Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street.

Bästa kvinnliga huvudroll i en film - komedi eller musikal:
Marion Cotillard, La Vie En Rose.

Bästa manliga huvudroll i en film - komedi eller musikal:
Johnny Depp, Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street.


Bästa animerade film:

Ratatouille.


Bästa icke-engelskspråkiga film:

The Diving Bell and the Butterfly (Frankrike & USA).


Bästa kvinnliga biroll i en film:

Cate Blanchett, I'm Not There.


Bästa manliga biroll i en film:

Javier Bardem, No Country for Old Men.


Bästa regi i en film:

Julian Schnabel, The Diving Bell and the Butterfly.


Bästa manus i en film:

Ethan Coen och Joel Coen, No Country for Old Men.


Bästa originalmanus i en film:

Dario Marianelli, Försoning.


Bästa sång i en film:

"Guaranteed" i Into The Wild.


Bästa tv-serie - drama:

Mad Men.


Bästa kvinnliga huvudroll i en tv-serie - drama:

Glenn Close, Damages.


Bästa manliga huvudroll i en tv-serie - drama:

Jon Hamm, Mad Men.


Bästa tv-serie - komedi eller musikal:

Extras.


B
ästa kvinnliga huvudroll i en tv-serie - komedi eller musikal:
Tina Fey, 30 Rock.


Bästa manliga huvuroll i en tv-serie - komedi eller musikal:

David Duchovny, Californication.


Bästa mini-serie eller film gjord för tv:

Longford.


Bästa kvinnliga huvudroll i en mini-serie eller film gjord för tv:

Queen Latifah, Life Support.


Bästa manliga huvudroll in en mini-serie eller film gjord för tv:

Jim Broadbent, Longford.

Bästa kvinnliga biroll i en tv-serie, mini-serie eller film gjord för tv:

Samantha Morton, Longford.

Bästa manliga biroll i en tv-serie, mini-serie eller film gjord för tv
:
Jeremy Piven, Entourage.


Kommentar: De flesta personerna känner jag till, men herregud, när det kommer till filmerna och tv-serierna så känner jag knappt till hälften.
Californication verkar vara David Duchovnys comeback. Jag är alltid glad när Jim Broadbent får priser, eftersom han är så bra (fick en Oscar för bästa biroll i Moulin Rouge för några år sedan). Bröderna Coen förtjänar alla priser de kan få och Cate Blanchett likaså. Priset till Johnny Depp gör mig bara ännu mer sugen på att se Sweeney Todd. Och dessutom håller jag med om att Ratatouille var årets bästa animerade film. Dessutom blir jag lite, lite sugen på att se Försoning. Men då måste jag bryta mitt aldrig-se-någonting-med-Keira-Knightley-löfte. Är det värt det?
Genomgående förnuftiga val, tycker jag. Nu orkar jag inte riktigt sätta mig in i vilka som var nominerade i varje kategori. Hade jag gjort det så hade jag säkert sett en lite annorlunda lista. Men allt är subjektivt.
(Ni får leta reda på alla filmer och personer själv på imdb om ni vill det, det blir så rörigt (och tidskrävande) om jag ska länka allting i inlägget. Have mercy.)

Kommentarer
Postat av: Karin

Keira Knightley har blivit en skådespelerska som man antingen älskar eller hatar vad jag förstår. Du är inte den enda som lider av Keira-allergi. Själv tycker jag att hon är en fantastiskt skådespelerska, speciellt för hennes unga ålder. Hon nominierades ju för en oscar för "Stolthet och fördom", en roll som hon gör mycket bra. Hon verkligen ÄR Lizzie utan att imitera Jennifer Ehles prestation i mini-serien.

Jag tycker själv att du ska kolla in några av hennes filmer och se att hon faktiskt är ganska bra. Men jag vet hur det är att inte tåla en skådespelare. Jag har jättesvårt för Tom Cruise. Blä!!

2008-01-14 @ 20:22:20
URL: http://rockskadan.blogg.se
Postat av: Penny

Oh, en till som hatar Keira innerligt, way to go sister!

2008-01-15 @ 07:41:45
URL: http://plussizepenny.blogg.se
Postat av: Karin

Känn inget tvång att gå och älska henne, ibland så drabbas man av ett hat gentemot någon skådespelare. Jag har svårt för Tom Cruise som sagt, och Arnold Schwarznegger, Jackie Chan och massa andra.

Men James McAvoy är ju bra, eller? Han var med i Narnia (tillsammans med din andra älskling) och där är han ju supersöt.

2008-01-15 @ 12:16:01
URL: http://rockskadan.blogg.se
Postat av: Cineast

Penny: Yay!

2008-01-15 @ 16:16:51
URL: http://www.cineast.blogg.se/
Postat av: Cineast

Karin: Han var söt i Narnia, men vad gör det när han inte får vara med i nästa Narniafilm? Buhu.
Kan vara värt att se den för honom, då. Får väl blunda när Knightley dyker upp.

2008-01-15 @ 16:18:44
URL: http://www.cineast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0