Ska man hylla eller såga SAW?

SAW.

Så gott som alla människor har väl sett en SAW-film? Jag såg ettan på bio. Tvåan på dvd. Trean vägrar jag se. Dels för att manusen dalar mer och mer för varje film (ettan var bra, tvåan dålig), dels för att jag helt enkelt inte är en sucker för skräckfilm. Filmskaparna vill så förtvivlat gärna göra det så utstuderat och smart som möjligt, men tyvärr blir det bara platt fall. Alldeles för långrandigt för min smak. Och har det inte kommit ut en fjärde film nu också? Jag tänker inte se den heller, trots att jag gillar idén med fyra filmer på fyra år.

Vad många inte vet är dock att det finns en kortfilm som de andra filmerna på något sätt bygger på. Den kom ut 2003, och den första SAW-filmen, som kom ut 2004, har ungefär samma scen i början, men med andra skådespelare och lite annat manus. Kortfilmen och den första långfilmen har manusförfattare, huvudrollsinnehavare och regissör gemensamt. Troligtvis är det därför jag gillar ettan och kortfilmen bättre än tvåan (och troligtvis de två senaste filmerna).

Kortfilmen är helt enkelt förjävla bra, enligt min mening. SAW behöver bara nio minuter. Det räcker. Längre än så blir bara för mycket.

Vad tycker ni? Se efter själva.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0