Änglar & Demoner blir Robert Langdons nästa äventyr.

image153
Det syns att Ron Howard stylat frillan.

Kikar in på Da Vinci-kodens infosida och förvånas över att det bara var två år sedan som filmen kom. Det känns som om det var länge sedan den hade premiär, blev sågad och glömdes bort. Själv gav jag filmen en trea då jag såg den strax efter premiären. Och jag hade visst glömt den jag med, med tanke på att det känns som om det var fem år sedan den kom.
Vilken tur för Dan Brown att filmindustrin ännu inte har glömt Da Vinci-koden, som såvitt jag vet blev rätt sågad av kritikerna men ändå en publiksuccé (publiken bryr sig ju sällan om vad kritikerna tycker). Nu är uppföljaren på väg, och bakom spakarna sitter återigen Ron Howard, den ojämne regissören med de sentimentala filmerna. Vem passar bättre att filma Änglar & Demoner än han?
Änglar & Demoner skrevs innan Da Vinci-koden, men blev inte någon bästsäljare förrän efter att Da Vinci-koden kommit ut i bokhandlarna. På vita duken utspelas den efter Da Vinci-koden istället. Tom Hanks spelar Robert Langdon och gör en James Bond, d v s att han har dumpat den gamla bruden och hookat upp med en ny. Den israeliska skådespelerskan Ayelet Zurer, som fick sitt internationella "genombrott" i Steven Spielbergs München, spelar Vittoria Vetra. Ett tag ryktades det om att Naomi Watts skulle spela rollen, men tack och lov har de lagt ner den idén. I rollen som camerlengo Carlo Ventresca ser vi Ewan McGregor. Ett lite oväntat val tycker jag, eftersom jag själv föreställt mig camerlengon som äldre än så. Men vem vet, det blir säkert bra ändå. Trots att Ron Howards filmer ibland kan svämma över av storslaget dravel så vet han vad han gör, och passar som sagt perfekt som regissör till en film som denna. Själv väntar jag på I cirkelns mitt. Fan, hela den boken är ju som en skithäftig actionrulle. De bara måste filma den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0