Idag var det bara att välja och vraka.

Eftersom flera jag känner för att skriva om faktiskt fyller år på samma dag. Det hör till ovanligheterna att det är så.

image147

Men nu är det ju så här att Al Pacino råkar fylla två år från 70, och Al Pacino kommer alltid först. Al Pacino är alltid bra (men ärligt talat är jag inte särskilt förtjust i att han ser ut som en gammal tant på premiärbilderna från 88 Minutes). Har sett en fjärdedel av hans verk ungefär, han har inte gjort så mycket som jag trodde att han hade gjort trots ganska många år i branschen. Men Al Pacino behöver inte ha gjort massor av filmer, han anses ändå vara en av tidernas största av många. För något år sedan hölls till och med en gala i landet i väst tillägnad endast Al Pacino. Och hela filmeliten var där. Hur härligt som helst när man tänker efter, att en så liten gubbe kan bli så stor.
Bäst var han nog ändå när han var ung. Inte nog med att han var bra, i min mening var han förjävla snygg också. Åtminstone i Gudfadern. Gudfadern 1 & 2, Scarface, En satans eftermiddag ... Barndomsminnen så det stänker om det. Det spelar ingen roll om jag inte sett En satans eftermiddag på många år, scenen där Al Pacino står utanför banken och skriker "Attica! Attica! Attica!" glömmer man nog aldrig. Förmodligen en av tidernas bästa filmscener. Så är det bara.



Renée Zellweger fyller 39. Vidriga människa. Är jag den enda som inte tål henne? Hon har aldrig någonsin gjort en roll bättre än okej och hon pratar, för sig, och ser konstig ut. Ändå har hon på 15 år gjort nästan lika mycket som Al Pacino gjort under hela sin karriär. Jag fattar ingenting. Förklara gärna hennes storhet om det är någonting ni känner till.

Jason Lee, aka Earl Hickey i My Name Is Earl fyller ett år yngre än ovan nämnda aktris. Han är ganska rolig.

Jason nummer två, Jason Wiles, är en av mina favoriter i tv-serien Tredje Skiftet. Han fyller lustigt nog också 38. Han har en del på meritlistan, men tyvärr ingenting större. Förmodligen kommer han fortsätta som bi-skådis/tv-skådis/indieregissör. Men det gör mig ingenting. Han är bra som han är.

Kommentarer
Postat av: Simon

det där med "Attica" skriket utanför banken hajade jag aldrig vad är det som va så imponerande med det? :P

Jag tycker det bästa å absolut mest minnesvärda ögonblicket från den filmen är när Pizza killen springer fram och är hur lycklig som över att vara med i tv :D

2008-04-26 @ 19:34:11
URL: http://icantcoverwhatiam.blogg.se
Postat av: Cineast

Men Simon. Det är skithäftigt ju! Går nästan inte att förklara, det är bara det att filmen skulle kännas halv utan den scenen :)

2008-04-27 @ 10:32:31
URL: http://cineast.blogg.se/
Postat av: D

Det är en bra scen för att "Attica" är en underlig sak att mantra. Det är en bra scen för att ett så litet och kort ord, på blott tre stavelser, säger så mycket om man känner till vad det refererar till. Det är en bra scen för att Al Pacino levererar mantrat med sådan pondus och övertygelse ("Attica"-scenen fanns inte med i manus).

Pizza-scenen är iofs också skitbra.

2008-04-28 @ 09:57:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0