Sveriges bästa.

Vilken är Sveriges största skådis utomlands? Jag läste en sådan diskussion i ett filmforum och började fundera lite.

Ska man ta en nu levande så måste jag nog rösta på Max von Sydow, som stundtals är helt fantastisk. Han borde få en Oscar. En Hedersoscar skulle passa honom perfekt. Jag såg honom på film senast idag när jag slappade framför dystopi(?)actionrullen Minority Report. Max von Sydow är bra, för han är så ... diskret, på något vis. Ibland har det hänt att jag har sett filmer med honom i och inte ens tänkt på att det är han. Ibland märker jag det när han har något speciellt ansiktsuttryck eller står i ett speciellt ljus så han ser ut som Antonius Block. Men ibland händer inte det, utan jag märker det först efteråt. Han är så bra på det viset. Han är lite neutral på något vis. Man tänker inte riktigt på att han är svensk.
Till skillnad mot för till exempel Peter Stormare. Så fort han dyker upp i en film så tänker (eller säger) någon framför tv:n (inte sällan jag) "PETER STORMARE!". Han syns så mycket. Och han får alltid spela konstiga roller. Galna ryssar eller tystlåtna pannkaksälskande mördare eller kvinnomisshandlande fransmän eller kidnappande tyskar. Han är alltid skum. Och då syns han ju också. Men han gör sig väldigt bra i Coen-filmer tycker jag.
När Stellan Skarsgård är lika gammal som Max von Sydow så kommer han nog vara större än Mackan (von Sydow). Han är med i mer Hollywoodska filmer och syns på ett annat sätt. Men han känns inte lika mycket som en stjärna som Mackan gör.
Dolph Lundgren är ju lite frän. Hur många b-action har han inte varit med i egentligen? Nä, just det.
Döda personer då? Ska jag välja mellan Ingrid Bergman och Greta Garbo så väljer jag Bergman, och mitt val är högst subjektivt. Innerst inne så vet jag nog att Bergman aldrig kommer överträffa Garbos mystik, men personligen tycker jag bättre om Bergman. Hon gjorde ju fler filmer, dessutom. Ifall det spelar någon roll.

Är det en slump att de döda är kvinnor och de levande är män?

Kommentarer
Postat av: Karin

Det svenska kvinnliga stjärnskottet är ju antagligen Malin Åkerman, men går det verkligen att kalla henne SVENSKT stjärnskott. Hon är ju uppvuxen i Kanada (?) och hennes genombrott kom i rollen som frugan i den där rullen med Ben Stiller (Heartbreak kid hette den va?). Hmm... Isabella Scorupco kanske?

Jag hade så svårt att förstå att Sydow var en Hollywood-stjärna. Det gick inte in i huvudet. Han är ju så diskret som du påpekar. Bra och diskret. Och hollywood-skådisar brukar vara allt annat än diskreta. Stellan är sön och Stormare är ball, det måste man vara när man heter Stormare i efternamn.

2008-01-02 @ 22:06:14
URL: http://rockskadan.blogg.se
Postat av: Cineast

Nej, jag vet, jag funderade på det där idag. Sverige är så bra på att ta till sig äran av saker så det blir lite pinsamt. Jag var glad över att en svensk tjej fått en sån stor roll i en Ben Stiller-film och såg filmen bara för det. Och sedan läste jag någonstans att hon inte ens kan särskilt bra svenska?! Whaat?

Jo, och dessutom är han väl med i väldigt mycket fransk (eller tysk?) film. Kommer inte ihåg vilket. Men han är ju med i maaaassor av Hollywoodfilmer också. Vilket man inte alltid märker, som sagt :)

2008-01-02 @ 22:28:16
URL: http://www.cineast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0