Det är något visst med trilogier.

Jag borde plugga. Istället rangordnar jag mina trilogier i filmhyllan i braighetsordning. Jag är nog världens lataste student, men det gör ingenting.

1. Gudfadern
Förutsägbart, men sant. Gudfadern I och II är nästan film när det är som bäst. Trean vore nästan lika lysande om det inte hade varit för Sofia Coppolas vidriga rollprestation. Jag får ångest när jag tänker på henne. Hur som helst, hur kan man inte gilla Gudfadern?
Betyg: 5, 5, 4.

2. Per Flys tre samhällsklasser
Längst ner bland samhällsklasserna har vi den bästa filmen av de tre, Bänken. Jesper Christensen är fantastisk och blev efter denna film en av mina absoluta favoriter bland danska skådisar (okej de har typ tio, men ändå). Arvet och Dråpet är nästan lika bra. Dråpet såg jag på bio med en av stans bästa filmrecensenter. Han är nästan 80 år gammal, kallas för Gudfadern och har skrivit recensioner på över 2000 filmer. Lite kuriosa bara. Men men, vi gav samma betyg på filmen hur som helst. När jag blir stor ska jag bli som honom.
Betyg: 5, 4, 4.

3. Star Wars - de gamla filmerna
Kan väl säga att jag hade en Star Wars-period för några år sedan. Ska man se filmerna så ska man först se dessa tre, sedan de nya filmerna, sedan dessa tre igen.
Betyg: 4, 4, 4.

4. Snuten i Hollywood
Jag skäms inte. Snuten i Hollywood är så bra. Ettan är bra, tvåan bäst och trean sådär. Köpte boxen för 99 spänn på Åhléns för några år sedan, överlycklig. Den är som en kär vän till mig.
Betyg: 4, 4, 3.

5. Trikoloren
Den bästa studentpresenten faktiskt, och då fick jag väldigt många presenter när jag tog studenten. Jag har grymt stor släkt, men bunkar och kastruller var nog det vanligaste i paketen. Ingen tänkte till så väl som mammas kompis Robert, som köpte Kieslowski collection till mig. Vilken man! När han är här brukar vi surfa runt på imdb och diskutera film. Fortfarande glad över att jag fick Den blå filmen, Den vita filmen och Den röda filmen av honom och inte ännu en låda vinglas. Tack Robert.
Betyg: 3, 2, 4.

6. Matrix
Matrix-trilogin åkte ganska nyligen ut ur min samling, eftersom jag gjorde mig av med alla mina VHS:er. Men den hängde med ett bra tag. Håller fast vid att den första filmen är jävligt bra.
Betyg: 5, 3, 2.

7. American Pie
En bekant till mig har aldrig kunnat smälta att jag har en fyra på American Wedding. Men vadå? Den är rolig ju. Filmerna som kommit efter det är inga riktiga American Pie-filmer, så de räknar jag inte med. Dessutom har jag ju inte dem i min filmhylla. Big nono.
Betyg: 3, 3, 4.

8. Härskarringen
De är bra, men intresserar mig inte särskilt mycket. Går inte att se särskilt ofta heller på grund av längden. Ser jag en film i en trilogi så måste jag nästan alltid se de andra två också. Tvångtanke.
Betyg: 4, 4, 4.

9. Star Wars - de nya filmerna

Inte på långa vägar lika bra som de gamla. Men har av någon märklig anledning ganska höga betyg på dem ändå. Måste se om dem. Förmodligen är det Natalie Portman som gör det.
Betyg: 3, 4, 4.


Förslag på någonting jag borde fylla ut min filmhylla med? Jag gillar trilogier.

Kommentarer
Postat av: Adie

Indiana Jones filmerna bör ju ses! Och tillbaka till framtiden håller faktiskt bra klass även om de är gamla.
Die Hard, fast nu kom det ju en 4 iofs men ändå!
From dusk till dawn filmerna.
Hannibal-filmerna

För att nämna några :P

2008-03-17 @ 18:25:12
URL: http://adie.blogg.se
Postat av: Adam

Tillbaka till framtiden pryder min hylla fint :)
Har du inte Kissochbajslovskis Gula filmen och Bruna filmen?

2008-03-17 @ 19:25:10
URL: http://skjortan.blogg.se
Postat av: Batti

Hur kan en serie som har betyg 3,3,4 hamna högre än en med betyg 4,4,4?

Och du, på tal om överskattad film så har vi ju Gudfadern. Kanske världens mest överskattade film...

2008-03-17 @ 20:29:25
URL: http://maximum-movies.blogspot.com
Postat av: Cineast

Adie: Är du dum i huvudet eller? Det är trilogier jag äger, inte som jag har sett! Har sett Indy. Hatar Indy, det vet du.
Batti: "De är bra, men intresserar mig inte". Där har du svaret.

2008-03-17 @ 22:59:14
URL: http://cineast.blogg.se/
Postat av: Adie

Ja det va det jag mena mongis

2008-03-17 @ 23:21:06
URL: http://adie.blogg.se
Postat av: Anonym

trikoleren och american pie, that grazy girl, crazy.

2008-03-18 @ 01:26:00
Postat av: Batti

Ok... Då skiljer vårt sätt att sätta betyg. Om en film inte intresserar mig sätter jag ett lägre betyg...

Dessutom tycker jag att du har helt fel, men det är ju en annan sak... :-)

Jag avskyr American Pie-filmerna...
Tycker i o fs att Star Wars och MAtrix suger också...

2008-03-18 @ 04:09:32
URL: http://maximum-movies.blogspot.com
Postat av: Batti

Det skulle varit någon smiley där också, jag är inte så sur som jag låter...

2008-03-18 @ 16:36:24
URL: http://maximum-movies.blogspot.com
Postat av: Cineast

Batti: Du låter faktiskt väldigt sur!
Jag imponerades en del av Härskarringen-filmerna, av det visuella bland annat. Men jag är inte intresserad av själva storyn, och har aldrig varit. Böckerna är bland det tråkigaste jag har läst. Jag är inte särskilt intresserad av fantasy osv, och jag känner inte att jag behöver se om filmerna. Men jag kan ändå tycka att de var väldigt bra när jag såg dem.
På samma sätt kan jag tycka att en American Pie-film är värd en trea, men har ändå sett den tio gånger. Därför hamnar de längre upp :)

2008-03-18 @ 18:39:45
URL: http://cineast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0