Harry Potter - sju böcker, åtta filmer.

image134

Bästa sättet att tjäna pengar med minsta möjliga ansträngning: göra remakes eller uppföljare.
Näst bästa sättet att tjäna pengar med minsta möjliga ansträngning: göra två filmer av en bok.

Är det nästa trend kanske? Remakes och uppföljare har blivit så vanligt så jag orkar inte ens skriva om det. Men vem vet, kanske har det alltid varit lika vanligt, bara det att jag har märkt det nu när jag börjat läsa filmnyheter dagligen?
Tidigare har jag skrivit om att Bilbo ska bli film, och inte bara en, utan två. Där är det dock så att själva boken ska bli en film, och sedan ska en film göras för att fläta ihop Bilbo med Sagan om Ringen. Så jag antar att film två inte kommer bygga på boken alls. Men ändå! Jag anar en trend.

Fem Harry Potter-filmer har gjorts de senaste sju åren, och nästa film, Harry Potter och halvblodsprinsen har premiär den 21 november. Sedan dröjer det ytterligare två år till premiären av den sista boken. Men det slutar inte där. Harry Potter och dödsrelikerna ska nämligen delas upp i två filmer, den första med premiär i november 2010 och den andra i maj 2011. (Ännu ligger ingen filminfosida uppe på imdb för film två, men det kommer så småningom.)
Daniel Radcliffe säger att det är det enda sättet att filmatisera boken utan att behöva ta bort stora delar av den. Jag tänker: varför har de skickat Radcliffe att säga det? Jag vill höra regissörens (David Yates) resonemang. Eller produktionsbolaget. Eller vem som helst som faktiskt har varit med och bestämt det. Själv tror jag inte på Radcliffe. Att ta bort delar ur böckerna har inte hindrat dem från att filma förut, men alla vet ju att två filmer drar in mer pengar än en.

Bild från collider.com.

Kommentarer
Postat av: Karin

Alla som har en minsta bit hjärna fattar att detta gör WB för pengar. Varje minut börjar någon världen över att läsa en Harry Potter-bok. JK Rowling är en av världens rikaste och mest inflytelserika personer som lever idag, Radcliffe är världens rikaste tonåring.

Lite trist för oss fans att det skall mjölkas pengar på detta sättet. Vi kommer ju att se filmerna men att göra på det här sättet är patetiskt.

2008-03-20 @ 11:11:24
URL: http://rockskadan.blogg.se
Postat av: Cineast

Karin: Eller hur! Kunde inte ha sagt det bättre själv. För man kommer ju se båda filmerna, på bio. Fastän man vet att de bara mjölkar pengar. Argh!

2008-03-20 @ 11:19:36
URL: http://cineast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0