En fantastisk liten bagatell.

Garden State.

image15

Varför har jag inte sett denna film tidigare?
Zach Braffs regidebut är precis lika bra som alla säger. Han kan inte bara göra sig bra som läkarstuderande i komediserie, han kan även skriva, regissera och spela huvudrollen i sin alldeles egna film - en film om kärlek, sorg och udda upplevelser.
Vid det här laget kanske ni är bekanta med att jag inte skriver någonting om handlingen i filmerna när jag recenserar dem. Anledningen är att jag hatar att få filmer spolierade för mig och helst inte vill veta ett jota om en film innan jag ser den. Och som man vill bli behandlad själv, så ska man behandla andra! Så det blir bara en massa tycker i mina recensioner. Jag tycker hit, och jag tycker dit. Och jag tycker mycket om denna film.

En lyckad casting har gjort denna film till en riktig liten pärla. Jag har svårt för att bestämma mig för vem som gör sin roll bäst. Är det Natalie Portman, Zach Braff, Ian Holm eller Peter Sarsgaard? Vem är mysigast? Vem älskar jag mest? Kan detta vara Zach Braffs stora genombrott? Kan detta vara Natalie Portmans bästa roll? Gör Ian Holm en Bill Murray? Jag vet inte. Jag är så överväldigad av kärlek till dessa människor så jag inte vet någonting längre.
Eller jo. Jag vet att jag älskar fotot också. Det är helt lysande. Och den lågmälda stilen, den charmigt pretentiösa framtoningen, de speciella personligheterna och de små genialiska glimtarna som sticker fram här och var filmen igenom - när Zach Braff ska röntgas, när han säger att riddarmannen är Peter Sarsgaards styvpappa ... Förlåt, ni fattar förstås ingenting. Men se filmen så förstår ni! För dessa klipp, dessa detaljer, är saker som gör denna film värd att älska. Förmodligen är den bara en romantisk bagatell i slutändan. Men oj, vilken schysst bagatell.


image16

Bild från jcg3.

Kommentarer
Postat av: Johan N.

Konstigt, jag såg om Garden State igår, on a whim sådär. För att jag älskar den, utan att kunna förklara varför. Man blir lite förälskad i Natalie Portman varje gång man ser henne i den där hjälmen..

2007-12-30 @ 01:52:01
URL: http://www.tvbloggen.com
Postat av: Adam

han spelar inte trött agent..han spelar knark-kung som smugglar in massa heroin från vietnam och säljer i usa. blir jagad av bla russel crow. underbar film.

kan även passa på nu att tipsa om pursuit of happiness.

2007-12-30 @ 12:41:30
URL: http://ajohan.blogg.se
Postat av: Malin

berkar som en bra film ,kanske ska se någon dag =)

2007-12-30 @ 20:56:52
URL: http://mmaaalin.blogg.se
Postat av: Adam

Du får säga till om du vill ha fler tips =) sitter inne på massvis. är som en gud. ska faktiskt se garden state nu om några minuter =)

saw 4 om du gillar sånt. och I am legend. Will Smith som jagar "zombies". Hade inga höga förväntningar men fan så bra den var. Kommer på bio den 25e

2007-12-31 @ 00:09:37
URL: http://ajohan.blogg.se
Postat av: Cineast

Svar: Näee, gillar inte Saw-filmerna så värst. Men om du gillar dem, se kortfilmen som den första filmen bygger på! Den finns längre ner i min blogg.

2007-12-31 @ 12:14:23
URL: http://www.cineast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0