Sjunkande skepp och skådespelare på uppgång.

Aah. Kan ni känna lukten av hav? Höra vågornas brus? Knakandet från metall som slits isär?
Idag är det tio år sedan som Titanic hade sverigepremiär. Kan ni tänka er? Tio år! Jag var bara en liten plutt då ju. Har sett den kanske tre gånger, men ingen gång på bio. Bara på tv och vhs. Titanic är verkligen en sån film som inte har lyckats åldras med glans. Den var bra när den kom. Vem gillar den idag?
Ändå kan jag tycka att den på ett bra sätt skildrade paniken hos människorna när båten började sjunka. Det är få filmer som fångat sådan panik så bra. Rätta mig om jag har fel.

Vad hände sen då?
James Cameron som regisserade har inte gjort någonting värt att nämnas de senaste tio åren. Han har regisserat några filmer, men ingen jag någonsin hört talas om. Ja, visst, han har regisserat ett avsnitt av Dark Angel (ni vet den där serien med Jessica Alba) men det är väl allt. Woho.
Kate Winslet är numera en av mina favoriter och har medverkat i inte mindre än 21 filmer de senaste tio åren. Hon har blivit nominerad till en Oscar fem gånger, men aldrig vunnit. En hel del av hennes filmer är lite indiestyle och knappt någonting är särskilt jättevälkänt. Hennes bästa filmer är Little Children och Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Finding Neverland är det heller inget större fel på, och likaså The Life of David Gale. Men hon har bredd, det har hon. Hon kan spela vad som helst, men bäst är hon nog när hon kör vanlig-familjetjej-style.
Leonardo DiCaprio gillade jag inte förut. Han var liksom den där snygga killen som var sådär på film, och som alla tjejer utom jag var kära i. Men de senaste åren har han gjort så jävla bra filmer så jag kan inte annat än beundra honom för hans skådespelartalanger. Han är faktiskt jättebra, om man bortser från att han är The Leonardo DiCaprio liksom. Han har varit med i 15 filmer sedan Titanic, eller ja, sex stycken av dem håller han på med eller ska börja med nu. Han är verkligen på G just nu. Jag tycker mycket om både Catch Me If You Can, The Departed och Blood Diamond. The Aviator är också rätt bra. Till skillnad mot för Kate Winslet så är han nästan bara med i stora filmer som kostar massor att göra och spelar in massor med pengar på bio. Lite lustigt.

Kolla in den här trailern för uppföljaren till Titanic. Riktigt roligt gjord.



Kommentarer
Postat av: Karin

Den är inte äkta, va? Jag tyckte att jag såg ett klipp från Romeo & Julia. Och sen så är det väl lite dumt att göra en uppföljare till Titanic. Eller..? Nu blir jag osäker :S

2008-01-18 @ 17:39:55
URL: http://rockskadan.blogg.se
Postat av: Adam

var hulken med också :) rolig railer ::p
the aviator var jättedålig och jag slängde min film...så dålig var den...rent av helt usel...typ sarah jessica paker

2008-01-19 @ 01:01:48
URL: http://ajohan.blogg.se
Postat av: Adam

tips på film.
"Juno" med underbara Ellen Page i huvudrollen. Och på tal om Ellen Page, se "Hard candy"

2008-01-19 @ 19:09:58
URL: http://ajohan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0