Svensk film New York's finest.

Har ni sett Låt den rätte komma in? Det är helt allvarligt den första svenska filmen som jag blivit intresserad av, på länge. På riktigt alltså. Sticker någon en svensk film under näsan på mig så är oftast svaret "ja, okej. Skönt att slötitta på någonting" (när jag väl tackar ja till att se den alltså), men Låt den rätte komma in vill jag faktiskt se på riktigt. Jag vet inte vad den handlar om, men det gör jag å andra sidan oftast inte om någon film. Det är alltid känslan i magen eller hjärtat som avgör om jag vill se en film eller inte, inte att jag känner till vad filmen handlar om eller, än värre, har fått den sönderspoilad för mig.

Vid Tribeca Film Festival i New York vann regissören till Låt den rätte komma in, Tomas Alfredson, festivalens finaste pris. 120 långfilmer och 80 kortfilmer tävlade allt som allt. En av festivalens grundare, Robert De Niro, delade ut priset och juryns motivering löd: För sitt suggestiva utforskande av ensamhet och utanförskap genom mästerligt återupplivande av vampyrmyten.
Så den handlar alltså om vampyrer? Låter schysst.
Värt att tillägga är att Alfredson på scenen tog fram en liten kamera och sade "when I say action, you say 'Skål'". Och så gjorde publiken det. Vilket fint minne det måste vara.

Tribeca Film Festivals hemsida, intressant läsning faktiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0